آخرین خبرها

درخواست مهریه بیشترین پرونده وارده به دادگستری آبیک بوده است

دبیر بنیاد صیانت از نهاد خانواده دادگستری شهرستان آبیک گفت: تاکنون 251 پرونده در این بنیاد ارجاع داده شده که 57 ‌پرونده منجر به سازش شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس‌، بنیاد صیانت از نهاد خانواده شهرستان آبیک از 18 آذر ماه سال گذشته با هدف جراحی زیرساخت‌های فرهنگی این شهرستان آغاز به کار کرد.
با توجه به راه‌اندازی و فعال شدن بنیاد صیانت از نهاد خانواده در شهرستان آبیک فعالیت 160 روزه این بنیاد نشان می‌دهد گام‌های مثبتی در راستای کاهش آمار طلاق و حفظ و صیانت از نهاد خانواده برداشته شده است.
برای آگاهی از عملکرد پنج ماه و 10 روز بنیاد صیانت از نهاد خانواده با دکتر سید‌اسلام ظهرابی‌اصل دبیر بنیاد صیانت از نهاد خانواده دادگستری شهرستان آبیک گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در پی می‌آید.
 بنیاد صیانت از نهاد خانواده با چه رویکردی آغاز به کار کرد؟
ـ رویکرد اصلی بنیاد نگه داشتن و تحکیم خانواده و نیز اعتلا و ارتقای سطح خانواده‌ها است.
پیش از تشکیل بنیاد نهاد صیانت از خانواده در شهرستان آبیک شهروندان مجبور بودند به پایگاه‌های مشاوره استان قزوین مراجعه کنند، که علاوه بر تحمل سرما و گرما هزینه‌های اضافی بر آنان تحمیل می‌شد و دردسرهای خاص خودش را داشت.
چه بسا به دلیل شلوغی پایگاه‌های مشاوره در استان قزوین، بسیاری از خانواده‌هایی که از شهرستان آبیک به این پایگاه‌ها مراجعه می‌کردند در اسرع‌وقت از هم پاشیده می‌شد و فرصت و زمینه‌ی مناسبی برای استحکام و ادامه‌ی زندگی برایشان ایجاد نمی‌شد و به دستگاه قضایی ارجاع داده می‌شدند.
 روند کار بنیاد صیانت از نهاد خانواده چگونه است؟
ـ پس از تشکیل پرونده قضایی دادخواست فرد شاکی اعم از مهریه، نفقه، طلاق، طلاق توافقی، استرداد جهیزیه و حضانت طفل الزاما به مرکز مشاوره بنیاد صیانت از نهاد خانواده ارجاع داده می‌شود که پس از بررسی، گواهی سازش یا عدم سازش صادر می‌شود.
در نخستین جلسه، مشاور بالینی در جریان شرح حالی از طرفین نسبت به دادخواست تقدیمی قرار می‌گیرد و متناسب با شرح حال به دیگر مشاوران ارجاع می‌دهد که هر کدام از مشاوران به طور مکتوب پاسخ‌های خود را به مشاور بالینی ارایه می‌دهند که با اجماع نظرات مشاوران و نظر خود مشاور بالینی در اینکه قادر به سازش هستند و یا نیستند پرونده به دادگستری ارجاع داده می‌شود.
 در مشاوره‌ها چه اهدافی دنبال می‌شود؟
ـ دو هدف اساسی در مشاوره‌ها دنبال می‌شود نخست اینکه از هم پاشیدن خانواده‌ها جلوگیری شده و در لفافه این قضیه سطح آگاهی خانواده‌ها در زمینه‌های مختلف مانند زناشویی و حقوق زوجین ارتقا یافته و از آسیب‌های پس از طلاق کاسته شود.
البته مشاوره‌ها به طور رایگان و در مکانی مناسب و بدون پرده و با صراحت بین مشاوران و مراجعان صورت می‌گیرد.
 چه مشاورانی در بنیاد صیانت از نهاد خانواده خدمات ارایه می‌دهند؟
ـ پنج مشاور بنیاد دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی کارشناسی ارشد هستند و در زمینه‌های حقوقی شامل حقوق زوجین مهریه، نفقه، تمکین عام و خاص، آموزش زوجین پیش از ازدواج، تحکیم بنیان خانواده از منظر مسایل دینی، پذیرش پرونده‌های قضایی، مشاوره تحصیلی، کودکان، نوجوانان، عاطفی و خانواده، مهارت‌های زندگی، بررسی مسائل زناشویی و آموزش مسایل جنسی، خدمات رایگان به شهروندان آبیکی ارایه می‌دهند.
البته به تازگی یک مددکار اجتماعی نیز به تیم مشاوران بنیاد اضافه شده است که موظف است به طرق مختلف خانواده‌های بی‌بضاعت، کم‌بضاعت، در معرض آسیب و آسیب‌دیده و دختران فراری را شناسایی کرده و با هماهنگی با دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک به وضعیت آنان سروسامانی داده شود.
 طی 160 روز اخیر چه میزان پرونده به بنیاد صیانت از نهاد خانواده وارد شده است؟
ـ تاکنون 251 پرونده مسایل خانوادگی به بنیاد صیانت از نهاد خانواده شهرستان آبیک وارد شده است که از این تعداد، 185 پرونده مربوط به 18 آذرماه تا 29 اسفندماه سال گذشته بوده و 66 پرونده مربوط به دو ماهه‌ی امسال بوده است.
از 251 پرونده، 138 پرونده به دادگستری ارجاع داده شده و 57 پرونده یعنی حدود 23 درصد از پرونده‌ها در بنیاد منجر به سازش شده است که خوشبختانه با سازش انجام شده، مورد بازگشت وجود نداشته است.
 پرونده‌های وارده به بنیاد صیانت از نهاد خانواده شامل چه پرونده‌هایی می‌شود؟
ـ پرونده‌ها شامل پرونده نفقه 46 مورد، درخواست مهریه 81 مورد، استرداد جهیزیه 11 مورد، طلاق 57 مورد، ازدواج مجدد 9 مورد، طلاق توافقی 55 مورد، الزام به تمکین 28 مورد و استرداد طفل یک مورد بوده است.
بیشترین پرونده مربوط به درخواست مهریه و کمترین هم مربوط به استرداد طفل بوده است.
 علل طلاق در شهرستان آبیک چیست؟
ـ دخالت بی‌جا و نابجای خانواده‌ها در زندگی زوجین و جوانان، بیکاری، اعتیاد و سست شدن اخلاق و پایه‌های زندگی و ریشه‌های خانواده‌ها از طریق ورود ماهواره از مهمترین دلایل طلاق در شهرستان آبیک محسوب می‌شود.
 برای سال جاری چه برنامه‌ای در دستور کار بنیاد قرار دارد؟
ـ شناسایی خانواده‌های آسیب‌دیده و در معرض آسیب از طریق نیروهای مختلف در شهرستان آبیک از برنامه‌های در دست بنیاد است که دادخواست‌هایی که به دادگاه تقدیم می‌شود این موضوع پیگیری می‌شود و با مساعدت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک به مراجع ذی‌صلاح یعنی کمیته‌ی امداد و بهزیستی و افراد خیر معرفی می‌شوند تا با تامین بخشی از هزینه‌های این افراد، بیشتر از این دچار مشکل نشوند.
برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مدارس دخترانه و پسرانه برای آموزش ملاک‌های همسرگزینی برای دانش‌آموزان و همچنین در انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس نیز در دستور کار قرار دارد.
درب مراکز مشاوره بنیاد صیانت از نهاد خانواده به روی همه‌ی شهروندان و افرادی که نیاز به مشاوره دارند، باز است.

 

لینک

لینک کوتاه مطلب : https://old.fepc.ir/?p=177

درباره‌ی khanevadeh

همچنین ببینید

برگزاری دوره شناخت خود و درک دیگران توسط استاد مریم مسیحی

به گزارش روابط عمومی بنیاد صیانت از نهاد خانواده به نقل از جهاد کشاورزی فارس؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + نه =