آخرین خبرها

آغاز به کار بنیاد صیانت از نهاد خانواده در آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، خانواده نخستین نهاد اجتماعى است که در زندگى جمعى انسان شکل گرفته و مهم‌ترین نقش را در توسعه و رشد مراحل حیات بشر از ابتدا تا هنوز و تا فرجام زندگى، نسبت به سایر نهادهاى اجتماعى دارا است.

نظام خانواده، نظام ارزشمند و محبوبى است که در اسلام هیچ بنایى محبوب‌تر از آن پایه‌ریزى نشده است.

پیامبر اسلام (ص) مى‌فرماید:« در اسلام هیچ نهادى محبوب‌تر و عزیزتر از تشکیل خانواده در نزد خداوند بنا نشده است.» و نیز فرموده است: «هیچ فایده‌اى بعد از نعمت اسلام، برتر و مفیدتر از این براى مرد مسلمان نیست که او همسرى داشته باشد که هر وقت به او نگاه کند، مسرور و شاداب شود و هنگامى که به او دستور بدهد، اطاعت نماید و هر وقتى که از نزدش برود، حافظ جان خود و مال همسرش باشد.»

در شهرستان آبیک طبق گزارشات مسئولان قضایی و مشاوران، دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین مهم‌ترین علت جدایی و عدم ادامه زندگی است.

متأسفانه خانواده‌ها با نگاه سنتی به مسائل خانوادگی می‌نگرند و جوانان با دید امروزی به مسائل خانوادگی نگاه می‌کنند که بیانگر این است که شکاف بین نسل اول و سوم پر نشده و این خلأ مشکل‌آفرین شده است.

ذکر این نکته ضروری است که والدین باید بدانند جوانان باید واقع‌بین باشند و خودشان هم باید تصمیم گیرنده باشند چراکه فرهنگ نسل امروز متفاوت از فرهنگ سنتی گذشته است و این فاصله و شکاف باید با تجربه والدین پر شود.

با توجه به راه‌اندازی و فعال شدن بنیاد صیانت از نهاد خانواده در شهرستان آبیک در چند روز اخیر، باید امیدوار بود که بتوان در کاهش آمار طلاق و حفظ و صیانت از نهاد خانواده، گامی موثرتر و بهتر در این شهرستان برداشت؛ به همین بهانه با سید اسلام ظهرابی‌اصل مسئول ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی دادگستری شهرستان آبیک گفت و گویی ترتیب دادیم که از نظر می‌گذرد.

*فارس: بنیاد صیانت از نهاد خانواده چه ماهیتی دارد؟

بنیاد صیانت از نهاد خانواده، ماهیتی غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی دارد که در چارچوب اساسنامه این بنیاد انجام وظیفه می‌کند و وظیفه اصلی‌ که بر عهده بنیاد نهاده شده، تحکیم بنیان خانواده از منظر مسائل مختلف است.

*کارکرد بنیاد صیانت از نهاد خانواده چیست؟

نخستین اقدام بنیاد این است که مشکلات و معضلات فرهنگی اجتماعی شهرستان آبیک و عمده مسائلی که منجر به تضعیف بنیان خانواده می‌شود را مورد بررسی قرار می‌دهد.

موضوع بررسی، پرونده‌های ارجاعی دستگاه قضایی است که از سوی مشاورانی که در بنیاد فعالیت می‌کنند، استخراج شده و به صورت رایگان به شهروندان خدمات ارائه می‌شود.

بنیاد صیانت از نهاد خانواده در نظر دارد، تمام بهانه‌هایی که یک فرد جهت طلاق به دادگستری مراجعه کرده است را رفع کند.

*مشاوران بنیاد صیانت از نهاد خانواده شامل چه مشاورانی هستند؟ چه خدماتی ارائه می‌دهند؟

مشاوران بنیاد متشکل از پنج مشاور هستند که دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی کارشناسی ارشد هستند و در زمینه‌های حقوقی شامل حقوق زوجین مهریه، نفقه، تمکین عام و خاص، آموزش زوجین پیش از ازدواج، تحکیم بنیان خانواده از منظر مسائل دینی، پذیرش پرونده‌های قضایی، مشاوره تحصیلی، کودکان، نوجوانان، عاطفی و خانواده، مهارت‌های زندگی، بررسی مسائل زناشویی و آموزش مسائل جنسی، خدمات رایگان به شهروندان آبیکی ارائه می‌دهند.

البته همه مشاوران به جز مشاوره حقوقی بومی شهرستان آبیک نیستند و هیچ شناختی از مراجعان ندارند ولی مطالعاتی در زمینه شهرستان دارند بنابراین در هر امری، مشاوره مشاوران در محیطی کاملا محرمانه و مجزا صورت می‌گیرد و در فضای صمیمی و آرام، مشاوره‌های لازم علمی و عملی  را به شهروندان آبیکی ارائه می‌دهند گرچه لازم است گفته شود که مشاوران نگاه ابزاری به مراجعان نیز ندارند.

از بین مشاوران، چهار نفر زن و یک نفر مرد هستند و در روزهای مختلف هفته یعنی از شنبه تا پنج‌شنبه به صورت اداری در خدمت عموم شهروندان آبیک هستند.

*بنیاد صیانت از نهاد خانواده با چه اهدافی آغاز به کار کرده است؟

با توجه به ناهمگون بودن جمعیت شهرستان آبیک و نیز وجود و حاکم بودن خرده‌فرهنگ‌ها و زائده‌های فرهنگی مختلف در این شهرستان، با راه‌اندازی بنیاد صیانت از نهاد خانواده در نظر داریم جراحی‌های فرهنگی بسیار ظریفی را برای غنای فرهنگی به این شهرستان انجام دهیم.

گرچه این پروسه زمان‌بر است، بنابر این نباید انتظار داشته باشیم هفته‌ها، ماه‌ها و در سال آینده غنای فرهنگی در شهرستان آبیک به منصه ظهور برسد بلکه باید منتظر ماند و در پنج سال آینده شاهد تغییرات مناسبی در زیرساخت‌های فرهنگی شهرستان آبیک باشیم.

*پیش از راه‌اندازی بنیاد صیانت از نهاد خانواده شهروندان آبیکی به استان قزوین مراجعه می‌کردند؟ راه‌اندازی این بنیاد چه فوایدی برای شهروندان دارد؟

بله. با ارجاع شهروندان به استان قزوین، علاوه بر برخی از درگیری‌ها به ویژه بین زوجین، خطراتی آنان را تهدید می‌کرد بنابراین، با راه‌اندازی بنیاد صیانت از نهاد خانواده در شهرستان آبیک، از خطرات احتمالی کاسته شده و دیگر شهروندان متحمل هزینه‌های هنگفت رفت و برگشت نمی‌شوند و زمان مشاوره‌شان نیز مدیریت می‌شود.

*مهم‌ترین دلیل طلاق در شهرستان آبیک چیست؟

دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین مهم‌ترین دلیل طلاق در شهرستان آبیک محسوب می‌شود که انتخاب زوج یا زوجه برای فرزندان به دلیل عدم آگاهی والدین و دخالت‌های بی‌جا و بعضا از روی دلسوزی از علل اصلی این مسئله است گرچه در برخی موارد، نرسیدن به غنای فکری والدین نیز در این امر دخیل است.

گرچه مسائل اقتصادی، فقر مالی و مشکلات اجتماعی نیز در وقوع پدیده شوم طلاق در شهرستان آبیک نیز تاثیرگذار است.

 دخالت در زندگی زوجین تحت هر شرایطی از سوی والدین پسندیده و مورد تایید نیست و والدین باید از هرگونه دخالت در زندگی فرزندانشان پرهیز کنند.

گرچه طلاق امروز به یک مد تبدیل شده است و برخی به طلاق به عنوان تجارت می‌نگرند که این امر مذموم است.

*روند انتخاب زوج یا زوجه از سوی والدین برای فرزندان چگونه باید باشد؟

نخستین گام، انتخاب زوج یا زوجه مناسب برای فرزندان است که آشنایی مقدماتی خانواده‌ها و معرفی خانواده‌ها با یکدیگر در این زمینه ضروری است.

روابط دوران نامزدی باید با در نظر گرفتن همه معیارها با نظارت کامل خانواده‌های دو طرف صورت گیرد که این دومین گام مهم است.

گام سوم، دوران عقد فرزندان است که خانواده‌ها باید در این دوران از دخالت در کار فرزندانشان دوری کنند هر چند به صورت نصیحت و اندرز باشد چرا که مشکل‌آفرین و تنش‌زا خواهد بود.

متأسفانه بسیاری از پرونده‌های طلاق در شهرستان آبیک، مربوط به پیش از تشکیل زندگی زناشویی است بنابراین اگر در دوران نامزدی که هنوز صیغه عقد جاری نشده است، زوجین از یکدیگر جدا شوند علاوه بر کاهش بار قضایی، از بار منفی اجتماعی نیز کاسته می‌شود.

*جوانان برای انتخاب زوج یا زوجه چه معیارهایی را باید در نظر بگیرند؟

جوانان نباید ثروت و مال و زیبایی که ملاک‌های زودگذر هستند را سرلوحه کار خود در زمان ازدواج قرار دهند بلکه باید در زمان ازدواج به معیارهای اصیلی مانند مسائل اعتقادی، اخلاقی، رفتاری، قرابت فکری، علمی و نزدیکی فاصله طبقاتی توجه و دقت لازم را داشته باشند.

با توجه به تغییر سبک زندگی از سنتی به مدرنیته باید گفت که جوانان امروزی به وجود لایه‌های سنتی در زندگی توجه لازم را ندارند که مطلوب است در انتخاب همسر به این مسئله دقت کنند.

گرچه نباید از طلاق عاطفی نیز در برخی خانواده‌ها غفلت ورزید که تقریبا این نوع طلاق رایج شده است که زوجین باید با مراجعه  به مرکز بنیاد صیانت از نهاد خانواده در راستای مشکلات پیش رویشان گام برداشته تا در کنار یکدیگر سال‌های سال بتوانند با خوشی و آرامش زندگی کنند.

گفتنی است، از تیر ماه سال گذشته تا تیر ماه امسال یعنی طی مدت یک سال، 282 مورد طلاق در شهرستان آبیک صورت گرفته است.

از 282 مورد طلاق صورت گرفته، 175 مورد توافقی، 95 مورد به درخواست زوجه و 12 مورد به درخواست زوج بوده است.

امید است با راه‌اندازی بنیاد صیانت از نهاد خانواده در شهرستان آبیک، از آمار طلاق و آسیب‌هایی که خانواده‌ها را تهدید می‌کند، در این شهرستان کاسته شود.

 

لینک خبر

لینک کوتاه مطلب : https://old.fepc.ir/?p=64

درباره‌ی khanevadeh

همچنین ببینید

برگزاری دوره شناخت خود و درک دیگران توسط استاد مریم مسیحی

به گزارش روابط عمومی بنیاد صیانت از نهاد خانواده به نقل از جهاد کشاورزی فارس؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + پانزده =