آخرین خبرها

توجه به سرمایه اجتماعی برای توسعه کشور در اولویت برنامه‌ها باشد

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، میرطاهر موسوی در همایش علم، انتظام ملی و آینده که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی آینده در فرهنگستان علوم برگزار شد، اظهار داشت: سرمایه اجتماعی شبکه ای از روابط و پیوندهای مبتنی بر اعتماد اجتماعی بین افراد، گروه ها و سازمان و نهادهای جامعه است که همبستگی، انسجام اجتماعی و همچنین حمایت اجتماعی را فراهم می کند. سرمایه گذاری در بازار سرمایه اجتماعی موجب گسترش اعتماد جمعی، توسعه سیاسی و اجتماعی، کاهش واگرایی و گسیختگی ها، بسط نظم و انتظام اجتماعی و همبستگی اجتماعی می شود.

وی افزود: در جوامع در حال گذار که در ارتباط با دنیای معاصر هستند، سرمایه اجتماعی درون گروهی دچار فرسایش شده و سرمایه اجتماعی بین گروهی و فراگروهی به شکل مناسب شکل نگرفته است و در نتیجه با نوعی نابسامانی اجتماعی که معرف گسل ها و پیدایش گسست ها است، روبه رو هستم که منبع اصلی زایش و شکل گیری نابرابری و آسیب های اجتماعی است.

موسوی ادامه داد: بررسی وضعیت سرمایه اجتماعی ایران در قالب چند پیمایش ملی در دهه های ۸۰ و ۹۰ شمسی نشان می دهد میزان سرمایه اجتماعی در ایران کمتر از متوسط بوده و از سوی دیگر اندازه آن به صورت نگران کننده ای روبه کاهش و فرسایش است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی همچنین گفت: دسترسی مناسب و عادلانه به خدمات آموزشی و سلامت در مناطق مختلف با دشواری هایی روبرو است و بخشی از مردم گمان دارند از منابع اجتماعی و اقتصادی دور نگه داشته شده اند.

موسوی یادآور شد: مفهوم و دستگاه سرمایه اجتماعی در وضعیت حاضر و آینده جامعه ایران به عنوان گرانیگاه توسعه و انتظام اجتماعی باید مورد توجه واقع شود و جلوگیری از فرسایش و زوال آن در کلیه سطوح برنامه ریزی در نظام حکمرانی و عرصه عمومی در اولویت قرار گیرد. در این شرایط بهره گیری از تجارب علمی و عینی جوامع در انتخاب و کاربست سرمایه اجتماعی به منظور ترمیم همبستگی و اعتماد و انتظام اجتماعی از جمله اقدامات الزم و ضروری است.

تاسیس رشته آینده‌نگری در دانشگاه‌ها

فتح الله مضطرزاده دبیر شورای آینده نگری فرهنگستان علوم نیز در این همایش گفت: بحث آینده نگری در ایران مورد توجه مسوولان و محافل علمی دانشگاهی و فناوری قرار گرفته است، در دانشگاه‌ها رشته آینده نگری تأسیس شده و در سطح کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان در حال تحصیل در این رشته هستند و تعداد بسیاری از آنان نیز دوره دانش آموختگی خود را به پایان رسانده اند و بدیهی است که اساتید زیادی در این زمینه فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع که واحدهای آینده نگری با کدام استراتژی ومرتبط با کدام مأموریت باید فعالیت کنند، موضوعی است که فقط در چارچوب انتظام ملی قابل بررسی است که امید است صاحبنظران مرتبط، در آینده به آن بپردازند.

دبیر شورای آینده نگری فرهنگستان علوم یادآور شد: همچنین این شورا درجهت تحقق وظایف و مأموریت‌های خود اقدام به تمهیداتی به منظور زمینه‌سازی و آمادگی برای ایفای هرچه مطلوب تر اهداف خود کرده است که ایجاد یک بانک اطلاعاتی از گزارش‌های علم و فناوری کشورهای مختلف جهان یکی از مهم ترین این اقدامات است.

مضطرزاده عنوان کرد: همچنین گردآوری گزارش‌های علم و فناوری در ایران و ایجاد بانک اطلاعاتی از لیست موسسات آینده نگری به ویژه در دانشگاه‌ها، تشکیل هم‌اندیشی‌های متعدد در زمینه وضعیت علم و فناوری در ایران و جستجوی الگوی مناسب آینده نگری در در ایران طی فرآیند پنل نخبگان از دیگر اقدامات مورد توجه است.

دولت‌ها به علم و نظر دانشمندان توجه کنند

همچنین در این همایش رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم و شورای آینده نگری اظهار داشت: همه نشانه‌ها حکایت از آن دارند که آینده‌نگری روز به روز دشوارتر می‌شود.

وی افزود: اگر در جایی آینده‌ نگری وجود داشته و برنامه‌ها طبق پیش بینی اجرا شده و به نتیجه رسیده است، باید بپذیریم که در آنجا هنوز نشانی از خرد عملی وجود دارد و به کمک آن، برنامه و نحوه اجرای آن را از جوانب مختلف در نظر آورده و آن را تدوین و اجرا می کنند.

رییس فرهنگستان علوم ادامه داد: آینده نگری کشورهای توسعه نیافته برای ورود به نظم تکنیکی و سازمان جهان جدید است و در آغاز آن باید برای رهایی از آشفتگی سازمانی و اقتصادی کنونی راهکار پیدا کرد.

داوری خاطرنشان کرد: این امر لوازم علمی و فرهنگی و سیاسی خاص دارد که از جمله مهمترین آنها دقت و تعلق خاطر دانشمندان آینده نگر و اعتماد دولت‌ها به علم و نظر تحقیقی دانشمندان است.

لینک کوتاه مطلب : https://old.fepc.ir/?p=1932

درباره‌ی khanevadeh

همچنین ببینید

برگزاری دوره شناخت خود و درک دیگران توسط استاد مریم مسیحی

به گزارش روابط عمومی بنیاد صیانت از نهاد خانواده به نقل از جهاد کشاورزی فارس؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 3 =