آخرین خبرها

مهریه در اسلام/ تاجران مهریه با اوج گرفتن قیمت طلا و ارز به میدان می‌آیند

به گزارش ایكنا از فارس، مهریه در اسلام یا صداق نشانه محبت راستین مرد به همسرش و ابزاری جهت تهیه مقدمات شروع زندگی مشترک است. همان‌گونه که در تاریخ مشاهده می‌کنیم پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله و سلم) به امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) امر می‌کنند که زره خود را بفروش و با پول آن مهریه عروست را فراهم کن؛ یعنی مهریه باید چیزی باشد که اكنون در دسترس داماد است و آن را دارد نه اینکه چیزهایی باشد که حتی تا آخرین روز زندگیش هم نتواند آن را فراهم کند؛ مهریه‌ای که بخشی از آن صرف تهیه عطر برای عروس خانم شده و بخش دیگری به تهیه لوازم مورد نیاز منزل اختصاص می‌یابد.

نگاهی به نظرات مختلف درباره میزان مهریه
در اینکه آیا مهریه زیاد خوب است یا کم، بحث‌های زیادی بین کارشناسان و مشاورین خانواده وجود دارد ولی با همه این بحث‌ها، اگر معتقد به نهایی بودن دستورات اسلام به این معنا که کامل‌تر و جامع‌تر از آنها وجود ندارد- بوده که هستیم- می‌بینیم که مهریه نه وسیله‌ای برای تحقیر دختران بوده و نه بهانه‌ای جهت افزایش نزاع و درگیری زوجین، کما اینکه می‌بینیم برخی حتی از روزهای اول و در جلسات آشنایی و خواستگاری با کلفت کردن رگ گردن می‌گویند: مگر دخترم را از سر راه آورده‌ام که به این مهریه پایین بدهم و دیگری جواب می‌دهد مگر اینجا بازار است که این‌چنین قیمتی می‌گوئید و مگر ما برای خرید دخترتان آمده‌ایم و بیچاره دختر و پسرهایی که باید بسوزند و دم نزنند تا این دعواها بالاخره یا به نتیجه برسد و یا اصل قضیه – ازدواج- منتفی شود.

موانع تشكیل زندگی جوانان را از سر راه برداریم
و بگذریم که برخی پس از این مرحله وارد جنگ دیگری به نام دریافت شیربها شده و هل من مبارز طلب می‌کنند و یاللعجب آیا طرفین قدری در کلام خود می‌اندیشند که اگر این موانع بر سر راه آنان بود، آیا می‌توانستند تشکیل زندگی بدهند؟
اینجاست که مهریه شکل دیگری به خود گرفته و بسیاری از خانواده‌ها آن را نه وسیله‌ای برای شروع یک زندگی با قناعت و سرشار از خیر و برکت؛ بلکه وسیله‌ای جهت تأمین اقتصاد دختر در آینده (خدای ناکرده در هنگام طلاق یا فوت همسرو …) می‌بینند و در نتیجه معادل مهریه خود را طلا، سکه، جواهرات و یا سایر اشیاء قیمتی قرار می‌دهند تا همچون تاجرانی موفق با یک سرمایه‌گذاری مناسب، روز به روز شاهد افزایش دارایی خویش باشند و گاهی حتی به عامل مشوقی جهت به‌وجود آمدن نزاع‌های ساختگی و گرفتن ایرادهای غیرمنطقی تبدیلش کنند و به‌خصوص اگر همسر متمولی دارند که می‌تواند مهریه آن را پرداخت كند، سریعاً آن را به مرحله اجرا می‌گذارند و ما این موارد را در پرونده‌های روزمره دادگاه‌های طلاق به وفور مشاهده می‌کنیم.
و البته نباید از همسرانی که به علت مهریه کم متأسفانه همسر خود را مجبور به طلاق می‌کنند و با زوجه‌ای دیگر عقد محبت! می‌بندد را فراموش کنیم که این قصه‌ها نیز سر دراز دارد.

تاجران مهریه با اوج گرفتن قیمت طلا و ارز به میدان می‌آیند
القصه این تاجران مهریه با اوج گرفتن قیمت طلا و ارز به میدان می‌آیند و بدون هیچ شرمساری پا را برگردن همسر خویش می‌فشارند و طلب حق و حقوق خود را می‌كنند.
گرچه در این نکته که مهریه حق بانوان است و باید به‌موجب شرع و قانون توسط آقایان پرداخت شود، حرفی نیست زیرا زن مظهر ناز است و مرد مظهر نیاز و برای خرید نازشان کارها باید کرد که خوب گفته‌اند – هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد – و به عیان بسیار هم دیده‌ایم که زنان ارزشمند جامعه ما مهریه خود را به میزانی متعادل و شرع و قانون پسند تعیین کرده‌اند و هیچگاه مطالب بالا – و به‌طور خلاصه – تجارت مهریه حتی به مخیله آنان نیز راهی نیافته است، اما چه کنیم که یک مورد هم زیاد است و مایه عبرت.

خانواده‌ها دستورات اسلام را مدنظر قرار دهند
علی ای حال چه بسا بهتر است که همه ما خانواده‌ها به اسلام عزیز روی آوریم و خود را هرچه بیشتر به این دین آسمانی عامل سازیم تا از برکات مادی و معنوی آن در زندگی بهره‌ها ببریم.

مهریه عامل تجارت نیست
مهریه نه عامل تجارت، بلکه ابزاری جهت شروع زندگی‌ها شود و الگوی ارزشمندی چون زندگی امام علی(علیه‌السلام) و خانم فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) به منصه ظهور برسد که اگر اینگونه شود دیگر خانواده‌ای از شرم نداشتن جهیزیه خواستگاران دخترش را رد نمی‌کند و همسری نیز به‌علت نپرداختن مهریه چند صد میلیونی و گاهی میلیاردی به زندان نمی‌افتد و شاید دیگر شاهد مصاحبه مسئولان نباشیم که با افزایش قیمت سکه، تعداد زندانیان مهریه افزایش یافته است.
محمدشریف حسینی، معاون آموزشی ستاد اقامه نماز فارس
انتهای پیام

لینک کوتاه مطلب : https://old.fepc.ir/?p=401

درباره‌ی khanevadeh

همچنین ببینید

وقتی قماربازهای کلاهبردار دایه دلسوزتر از مادر می شوند

گروه زندگی: می گویند آب که سربالا برود قورباغه هم ابوعطا می‌خواند. حالا شده حکایت این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هجده =