آخرین خبرها

معاون ستاد اقامه نماز فارس: نماز را به‌عنوان امری تخصصی و آموزشی بنگریم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام محمد شریف حسینی صبح امروز در نخستین جلسه سال جدید ستاد اقامه نماز استان فارس که در محل مدیریت بانک ملی و با حضور زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد و دارایی، شعب بانک‌ها و بیمه‌های استان فارس برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به این‌که ما خود را شیعه حضرت علی (ع) می‌دانیم و از کودکی در هر کار یا علی گفته و به ایشان اقتدا کرده‌ایم در امر نماز نیز باید سیره آن حضرت را مدنظر قرار دهیم که تیر از پای مبارک ایشان در هنگام نماز بیرون می‌کشند و در محراب نماز به شهادت می‌رسند.

وی افزود: نماز ستون دین ماست اما به‌گونه‌ای در امر ترویج نماز کاهلی شده که روزبه‌روز در جامعه کمرنگ‌تر می‌شود.

حسینی ادامه داد: باید به نماز هم به‌عنوان مقوله‌ای تخصصی بنگریم و همان‌طور که در مورد کلاس ریاضی و زبان و کنکور فرزندان خود حساسیت داریم باید بدانیم در حوزه تبلیغ و ترویج نماز شیوه‌های تخصصی آموزشی وجود دارد و مشاوره‌هایی هست که می‌توان از آن بهره برد.

وی متذکر شد: گاه نوجوانی در دورانی اهل نماز بوده و به‌یک‌باره آن را ترک کرده و این نشان می‌دهد که در حوزه نماز به آموزش تخصصی مسائل نماز نیاز جدی داریم.

وی یادآور شد: امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند اهل باطل بر باطل خود وحدت دارند و ما بر حق خود متفرق هستیم که در تمام آیات و روایات تأکید شده در قیامت اگر نماز قبول شود مابقی امور را از مسلمان سؤال می‌کنند، اما این واجب مهم و ستون دین تبدیل به یک موضوع بی‌اهمیت، تکراری و فاقد اثرگذاری در زندگی اجتماعی تبدیل می‌شود و نوجوان و جوان به بزرگ‌تر خود نگاه می‌کند که نماز باعث تغییر اخلاق عملی او نشده و نماز می‌خواند اما همچنان دروغ می‌گوید یا غش در معامله انجام می‌دهد و همین امر، ذهن نوجوان را دچار شبهه می‌سازد.

وی با تأکید بر این‌که باید در مورد نماز دید تخصصی و آموزشی داشته باشیم، ابراز داشت: در مرحله نخست باید توجه کنیم اگرچه نماز در مراحل تکامل عبودیت، کمال لذت و بهجت است اما نماز برای لذت نیست و این واجب، تعطیلی، جایگزین یا کفاره ندارد و نماز را باید به‌صورت پیاده، سواره یا نشسته و یا با حرکت اشاره و حتی عریان یا در جنگ اقامه کرد و نماز قابل تعطیلی نیست.

 خدایار پاک‌فطرت کارشناس برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز فارس نیز در این جلسه گفت: بر مبنای دستورالعمل ابلاغی باید عملکرد ادارات در حوزه نماز ارزیابی و گزارش شود که بر طبق آن ادارات به شایسته تقدیر ویژه، شایسته تقدیر، قابل‌قبول و فاقد گزارش (قابل تذکر) تقسیم می‌شوند.

وی افزود: تمام امکانات مادی و اشتغال و زن و فرزند برای این است که انسان عبادت خداوند را انجام دهد و به مقام عبودیت دست یابد و این‌ها هیچ‌کدام نباید مانع عبودیت و رستگاری انسان شود.

پاک‌فطرت عنوان کرد: در استان فارس 95 اداره مشمول نظارت ستاد اقامه نماز هستند و واحدهای بخش خصوصی از شمول نظارت ما خارج هستند، اما این به معنای آن نیست که آنها را مورد بازدید قرار نداده و تذکرات لازم را خارج از عرف اداری ارائه نکنیم.

وی تصریح کرد: برگزاری نماز جماعات با پیگیری مدیران ادارات باید به جد مدنظر باشد و همچنین برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی مدنظر ستاد، نشست‌های هم‌اندیشی و کارگاه‌های آموزشی-توجیهی نماز، تقدیر و تشکر از کارکنان در بحث نماز و نشست‌های خانواده مطهر به‌تناسب آیین‌نامه‌ها باید اجرایی شود.

لینک

لینک کوتاه مطلب : https://old.fepc.ir/?p=484

درباره‌ی khanevadeh

همچنین ببینید

برگزاری دوره شناخت خود و درک دیگران توسط استاد مریم مسیحی

به گزارش روابط عمومی بنیاد صیانت از نهاد خانواده به نقل از جهاد کشاورزی فارس؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + شش =