آخرین خبرها

استفاده از مبانی رفتاری دینی و بومی در طرح «آینه» بنیاد صیانت از خانواده فارس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام محمدشریف حسینی، مدیرعامل بنیاد صیانت از نهاد خانواده استان فارس امروز، ۲۵ آذر در دیدار با دادستان عمومی و انقلاب این استان گفت: بحمد الهی این بنیاد هم برای افراد آسیب دیده برنامه‌هایی دارد و هم سایر اقشار مردم که در معرض آسیب و بزه هستند و همچنین افرادی که در ادارات، ارگان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز جمعیتی مشغول به فعالیت هستند، به‌صورت داوطلبانه می‌توانند از برنامه‌های بنیاد استفاده کنند.
وی، طرح «آینه» را از دوره‌های آموزشی محوری بنیاد در سراسر کشور معرفی کرد و افزود: این طرح به طرح مشابه خود که مدل‌های تعالی و کیفیت سازمانی اروپایی مانند هستند پهلو می‌زند و با استفاده از مبانی رفتاری دینی و بومی بسیار اثربخش‌تر ظاهر شده است.
مدیرعامل بنیاد صیانت از نهاد خانواده استان فارس از آمادگی بنیاد جهت اجرای این طرح برای کارکنان دستگاه قضایی و حتی قضاتی که به تازگی مشغول به خدمت شده‌اند؛ خبر داد و گفت: همانگونه که مترصد اجرای این طرح در تمامی ادارات متقاضی هستیم، با حمایت و انگیزه‌ای که بحمدالهی در مسئولان رده بالای قضایی استان سراغ داریم، می‌توانیم طرح آینه را در مراکز قضایی به اجرا درآوریم و مطمئناً افراد شرکت‌کننده در این طرح با انگیزه بالاتر و با روحیه پرنشاط تر به خدمت خود ادامه خواهند داد.
وی ضمن تاکید بر فشار کاری قضات و کارکنان دستگاه قضایی اظهار کرد: افراد شاغل در این مراکز به صبر و تحمل بیشتری از افراد عادی نیاز دارند و همچنین باید مراقب باشند که سختی شغل بر روابط خانوادگی آنان آسیبی وارد نسازد، لذا اجرای طرح‌های بنیاد برای ایشان و حتی خانواده‌های آنان ضروری به نظر می‌رسد.
حسینی در ادامه طرح‌های بنیاد را مبتنی بر سه رویکرد اصلاح، تغییر و ارتقای رفتار برشمرد و گفت: به تناسب فعالیت‌های ذاتی دادسراهای تخصصی و عمومی برنامه‌هایی را در محورهای سه گانه فوق داریم که برای معاونین دادستان ارسال می‌کنیم و امیدواریم با حمایت‌های بی دریغ دادستان عمومی و انقلاب استان و معاونان استان، کمافی السابق به اجرای هدفمند این برنامه‌ها نائل شویم.
وی همچنین به برخی از ناهنجاری‌ها در فرهنگ رانندگی، نارضایتی مردم از برخی مامورین و ضابطین، گزارش‌های ارسالی به بنیاد به‌صورت کتبی و شفاهی، آسیب‌های زنان مطلقه و بچه‌های طلاق اشاره کرد و افزود: برخی از آسیب‌ها در جامعه وجود دارد که مردم جرأت مطرح کردن آن را جهت پیگیری در مراجع قضایی ندارند و صرفاً آن را به برخی از مشاورین خاص مانند روحانیون مطرح می‌کنند و بعضاً این مسائل مربوط به کانون‌های قدرت و ثروت است که امیدواریم با حمایت قاطعانه دادستانی بتوان به داد آن‌ها به‌صورت عاجل و خارج از نوبت رسیدگی کرد و هویت گزارش دهندگان نیز محفوظ بماند.
حسینی هدف از زندان را اصلاح افراد دانست و افزود: این بنیاد تقاضا دارد نهایت استفاده را از مجازات‌های جایگزین حبس توسط قضات به عمل آید و به‌خصوص نسل نوجوان و جوان را تاحد ممکن به دوره‌های آموزشی و اصلاحی خارج از محیط زندان معرفی کرد تا شاهد تغییر و اصلاح رفتار آنان باشیم.
وی همچنین درخصوص دوره‌های بنیاد و شیوه معرفی افراد، اساتید و ساعات و محتوای دوره‌ها توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: دوره‌های ما مقطعی نیست و مزیت آن این است که بعد از پایان دوره نیز ارتباط با افراد حفظ می شود که مساله تغییر رفتار مداوم باشد.
حسینی، مهارت محوری و نه صرف آموزش را از دیگر ویژگی‌های این دوره‌ها دانست و تصریح کرد: این بنیاد دوره‌ها را علاوه بر فارس در استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، قم، قزوین، خراسان رضوی و شمالی با محوریت مربیان استان فارس برگزار کرده است.
بنا بر این گزارش، در ادامه طهماسب یزدانیان، دادستان عمومی و انقلاب استان فارس ضمن تقدیر از فعالیت‌های بنیاد گفت: درخصوص مجازات‌های تکمیلی و تعلیق و صدور قرار و مجازات‌های جایگزین حبس همچون خدمات عمومی رایگان و. .. می‌توان از بنیاد استفاده کرد و هدف قاضی این است که فرد اصلاح شود و به زندگی برگردد نه اینکه صرفا زندان برود.
وی ادامه داد: بسیار مناسب است که پروند‌ه‌های اختلافات خانوادگی در همان بدو ورود به دادسرا به مراکزی مانند بنیاد صیانت ارجاع شود و این بنیاد سبب صلح و سازش و فصل خصومت شود.
دادستان عمومی و انقلاب استان فارس تربیت خانوادگی را اولین مرحله تربیت افراد دانست و افزود: این تربیت در جامعه تکمیل می‌شود و یک جامعه مدنی و برخوردار از حقوق شهروندی همیشه باید دارای مراکزی باشد که این تربیت اجتماعی را دنبال کنند.
یزدانیان، تربیت اجتماعی بسیاری از جوانان دهه قبل را به علت منبر و روحانیت دانست و افزود: دشمن امروز به خوبی این نکته را دریافته و با تبلیغات سوء جوانان را از مساجد و منبرها جدا می‌کند و پای اینترنت و ماهواره می نشاند تا به اهداف پلید خود دست پیدا کند.
وی ضمن اظهار حمایت خود و معاونین دادستانی از برنامه‌های بنیاد صیانت از خانواده استان فارس اظهار کرد: درصدد هستیم مواردی که از لحاظ قانونی امکان ارجاع آن به بنیاد وجود دارد حتماً از این ظرفیت استفاده کنیم.

لینک

لینک کوتاه مطلب : https://old.fepc.ir/?p=284

درباره‌ی khanevadeh

همچنین ببینید

برگزاری دوره شناخت خود و درک دیگران توسط استاد مریم مسیحی

به گزارش روابط عمومی بنیاد صیانت از نهاد خانواده به نقل از جهاد کشاورزی فارس؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 18 =