آخرین خبرها

گام محکم معاونت پیشگیری دادگستری استان در صیانت از نهاد خانواده

دومین جلسه هیئت مدیره بنیاد صیانت از نهاد خانواده در سال ۱۳۹۴ با حضور اعضا در سالن جلسات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان برگزار شد.

جوان پرس : دومین جلسه هیئت مدیره بنیاد صیانت از نهاد خانواده در سال ۱۳۹۴ با حضور اعضا  در سالن جلسات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان برگزار شد.

هدف از تشکیل بنیاد صیانت از نهاد خانواده  شامل ؛  افزایش آگاهی‌های اجتماعی در خصوص مناسب گزینی و ازدواج آگاهانه ، شناخت و برجسته شدن جایگاه ، ارکان ، کارکردها و ویژگی‌های نهاد خانواده و کاهش طلاق و مناقشات خانوادگی و ۳- اصلاح ، ترمیم و باز اجتماعی شدن افراد و خانواده‌های آسیب دیده و در معرض آسیب

در این جلسه طرح پیشنهادی مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان درخصوص تاسیس کلینیک خانواده مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اعضا به کلیات طرح رای مثبت دادند و مقرر شد در جلسه آتی هیئت مدیره طرح نهایی و بخش هایی از آن که در سال اول قابلیت اجرا دارند،مشخص گردند تا برنامه ریزی هایی در این خصوص  صورت گیرد. در انتهای این جلسه  با رای اعضای هیئت مدیره سجاد معین فر موقتا به مدت شش ماه بعنوان مدیرعامل  بنیاد انتخاب گردید.

کلینیک خانواده ؛ عنوان طرحی است که در سال ۱۳۹۴ با هم اندیشی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان غربی و هیئت مدیره بنیاد صیانت از نهاد خانواده استان و متخصصین حوزه خانواده به تصویب رسید. این طرح در دورنما و چشم انداز آینده و حال خود، به پایداری و جلوگیری از فروپاشی نهاد خانواده ای توجه دارد که این سال ها، حال و روز خوشی چه در ایران پهناور و چه در سایر  کشورهای دنیا ندارد. کمتر روزنامه و نشریه ای است که اخبار مرتبط با خانواده ( از جمله طلاق، همسرآزاری، کودک آزاری، قتل در خانواده، زنان خیابانی، دختران فراری و کودک کار) را به نمایش نگذارد؛ چرا که هر روز، پس از طی شدن جامعه صنعتی و توسعه یافته، اخبار تازه ای از دگرگونی این نهاد مقدس و حیاتی به گوش می رسد.

تمام همّ و غم این مجموعه با عنوان ((کلینیک خانواده))، جلوگیری از اضمحلال و گسستگی نهاد خانواده است و برای رسیدن به این مهم، بهترین راه را ترسیم تمام راهکارها در قالب سه نوع پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه می داند. در پیشگیری نوع اول که به نوعی به پیشگیری های اجتماعی و فرهنگی توجه دارد، فعالیت ها و برنامه ها، جنبه اجتماعی و گسترده دارد؛ در پیشگیری های وضعی و انتظامی، اصل بر توجه به کسانی است که بیشتر از سایرین مورد تهاجم یک آسیب قرار دارند و در آخر، در پیشگیری نوع سوم هم که از آن تحت عنوان پیشگیری های قضایی یاد می شود، به کسانی توجه است که در گیر آسیب یا جرم هستند. در تمامی راهکارها و پیشنهادهای مورد توجه در کلینیک خانواده، به سه شکل ادبیات پیشگیری از وقوع جرم، توجه و دقت شده؛ پس از ارائه پیشنهاد، برنامه های اجرایی این واحد به طور مجزا آمده است.

پس از تعریف کلیه اقدام های مورد تصور برای کلینیک خانواده، دسته بندی صورت گرفت و به فراخور دسته بندی ها؛ واحدهای مختلف ترسیم شده است؛ به گونه ای که برنامه های اجرایی برای پیشگیری از اضمحلال خانواده در گروه واحد آموزشی، برنامه های پژوهشی و تحقیقاتی هم با آن همه زیبایی و تنوع، در جای دیگر قرار دارد. در گروهی دیگر به واحد جشنواره ها و همایش ها اشاره شده که این کار گروه وظیفه دارد تا از میان بسیاری از موضوعات قابل طرح در حوزه خانواده، نشست، همایش، کارگاه، نمایشگاه یا جشنواره برقرار نماید. واحد دیگر ، واحد دین خانواده است که حلقه اتصال مراکز دینی از جمله حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی با این کلینیک است که وظیفه سنگینی در احیای نظام از هم پاشیده خانواده دارد. واحد دیگر هسته مشاوره و مددکاری اجتماعی است که با کمک مشاوران حوزه علوم اجتماعی و رفتاری، خدمات رایگانی به همسران و جوانان در شرف ازدواج می دهد تا در پس ارائه راهکاری در خور و شایسته، هم ازدواج موفقی شکل گیرد و هم از هم پاشیدن خانواده جلوگیری کند. واحد رسانه، به نوعی فعال ترین بخش کلینیک خانواده و از طرفی ملموس ترین هسته نیز به شمار می رود؛ علت آن هم تدوین فیلم های مستند، سریالی و سینمایی متعددی است که در سیما پخش می شود و در صدا هم برای تبیین آن برنامه ریزی خواهد گردید؛ و در نهایت واحد کارگروه ها و اجرا شامل گروههای متعددی است که اجرای برخی برنامه های استانی را شامل می شود.

لینک خبر

لینک کوتاه مطلب : https://old.fepc.ir/?p=124

درباره‌ی khanevadeh

همچنین ببینید

برگزاری دوره شناخت خود و درک دیگران توسط استاد مریم مسیحی

به گزارش روابط عمومی بنیاد صیانت از نهاد خانواده به نقل از جهاد کشاورزی فارس؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + دو =