آخرین خبرها

ذوالقدر:برای پیشگیری از جرم باید از نهاد خانواده شروع کرد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خواستار کار زیر بنایی برای تقویت بنیان خانواده شد و گفت: برای پیشگیری از وقوع جرم باید از نهاد خانواده شروع کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه دکتر محمد باقر ذوالقدر در اولین نشست مدیران بنیاد صیانت از نهاد خانواده اظهار داشت: خانواده امری فرعی نیست. نهاد خانواده همزاد بشر است و زن و مرد با هم و در قالب نهاد خانواده خلق شده‌اند.
وی با اظهار اینکه خانواده چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و انکار کرد گفت: انکار خانواده، انکارنیاز طبیعی و انکار طبیعت و سرشت بشر است. انسان موجودی اجتماعی است و اولین نهاد اجتماعی که انسان در آن قرار می‌گیرد خانواده است و تداوم حیات و زندگی انسان، در تداوم خانواده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه با اشاره به نگرش اسلام به خانواده گفت: اسلام نگاه ویژه‌ای به خانواده دارد و حفظ دین و ایمان افراد و سکونت، آرامش، رحمت و مودت بین دو جنس انسان یعنی زن و مرد را در پرتو خانواده دانسته است.
وی افزود: شخصیت انسان در خانواده پایه ریزی می‌شود و قرآن پیوند زناشویی را میثاق غلیظ می‌داند و زن ومرد را برای هم لباس می‌داند که یکدیگر را محافظت می‌کنند و برای یکدیگر زینت‌اند.
وی با اشاره به سخنان امام(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص خانواده گفت: امام(ره) بر نقش بی‌دلیل زن در خانواده و تربیت نسل صالح سخن گفته‌اند و مقام معظم رهبری رکن اساسی جامعه را اصلاح نهاد ونظام خانواده می‌دانند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان نقش خانواده در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و بزهکاری وجرم اظهار داشت: رفع آسیبهای اجتماعی و اصلاح جامعه از مسیر اصلاح خانواده می‌گذرد.
دکتر ذوالقدر درتبیین علل و عوامل آسیبهای اجتماعی گفت: یکی از مهمترین علل افزایش آسیبهای اجتماعی و جرم در جامعه تضعیف نهاد خانواده در جامعه است.
وی افزایش نرخ طلاق، بالا رفتن سن ازدواج وکاهش درخواست برای ازدواج را نشانه آن دانست که نهاد خانواده نتوانسته است به درستی احساس رضایتمندی دراعضای خود به وجود آورد.
وی از اختلاف و دگرگونی نقش‌ها در خانواده به عنوان عامل دیگر تضعیف نهاد خانواده یاد کرد و گفت متاسفانه در خانواده امروز، پدر نقش پدری، مادر نقش مادری، و فرزند نقش فرزندی را به خوبی ایفا نمی‌کنند و تربیت فرزندان که وظیفه اصلی خانواده است به نهادهای دیگر مثل مهدکوک، کودکستان، مدرسه ونهادها و کانون‌های رسمی که توان و صلاحیت این کار را ندارند، سپرده شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نتیجه طبیعی دگرگونی نقش‌ها درخانواده را پدیده گسست بین نسلی دانست و اظهار داشت: هرچند این یک معضل جهانی است اما بیم آن وجود دارد که با تضعیف نهاد خانواده، دامان جامعه مارا هم فرا گیرد.
دکتر ذوالقدر از مدرنیته و مدرنیزم به عنوان عامل اصلی در انهدام و فروپاشی نظام خانواده در غرب یاد کرد و گفت: آنچه در غرب تحت عنوان مدرنیته از حدود 300 سال پیش آغاز شده، نظام خانواده را مورد تهدید قرار داده است.
وی افزود:غربیان با تغییر روش اندیشه، تکیه برعقل ابرازی، فن سالاری، صنعتی شدن، تغییر در نظام تولید و اصالت دادن به سرمایه، پروتستانیزم و نهضت باصطلاح اصلاح دین، که موجب حذف دین از زندگی بشر شد و همچنین انسان محوری و حذف خدا از زندگی انسان، معضلات بسیاری را بر جوامع نهاد که روز به روز بر ابعاد مخرب آن افزوده می‌شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: سایر جوامع نیز هرچه به مدرنیته و مدرنیزم نزدیک شوند و از آن الهام پذیرند از ارزش‌های اصیل، سنتی و بومی خود فاصله گرفته و گرفتار بحران‌های امروز غرب می‌شوند که انهدام و فروپاشی نهاد خانواده یکی از آنهاست.
وی افزود: رسانه‌های جمعی در تضعیف نهاد خانواده بسیار مؤثر بوده‌اند و در این مسیر دشمن با تهاجم فرهنگی و بهره‌گیری از ماهواره و فن‌آوری‌های ارتباطی نظیر اینترنت به فرایند تضعیف فرهنگ بومی در خانواده‌ها دامن زد.
دکتر ذوالقدر همچنین نظام آموزشی موجود را در تضعیف نهاد خانواده مؤثر دانست و گفت: عدم تحول در بنیادهای علوم انسانی و تکیه بر اومانیزم در نظام آموزش‌ ما از مدرسه تا دانشگاه به عاملی در تضعیف بنیان خانواده و مبانی، آموزه‌ها و سنت‌های دینی و ملی تبدیل شده است.
وی اظهار داشت: برای نجات نهاد خانواده و حفاظت و صیانت از آن در مقابل امواج سهمگینی که انهدام آن را هدف گرفته است، باید یک جهاد ملی، مردمی و سراسری پدید آید و در این راستا از همه ظرفیت‌های کشور به ویژه ظرفیت‌های مردمی بهره‌ گرفت.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهار داشت: امید می‌رود با شناخت درست مسئله، با تکیه بر پژوهش و تحقیقات صورت گرفته راهبردها و راهکارهای تقویت نهاد خانواده، گام عملی در این زمینه برداشته شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: این بنیاد باید برنامه‌های خود را به طور همه جانبه برای قبل از ازدواج و تشکیل خانواده، هنگام ازدواج و بعد از آن تنظیم نماید. به جوانان قبل از ازدواج برای تشکیل زندگی و خانواده کمک کنند و هنگام ازدواج نیز با مشورت و مشاوره آنها را راهنمایی نمایند و بعد از ازدواج نیز بر حفظ کیان خانواده‌ها مراقبت نمایند.
اولین نشست مدیران بنیاد صیانت از خانواده، صبح امروز با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، همچنین معاونین پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌های استان‌های سراسر کشور و با سخنرانی‌ آیت ا… تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، آیت ا… خزعلی عضو شورای سیاست‌گذاری بنیاد صیانت از نهاد خانواده، سردار افشار قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی، دکتر هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور، انوری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، محسن رفیق‌دوست و حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود طباطبائی (دبیرکل بنیاد صیانت از نهاد خانواده) کار خود را آغاز و تا بعد ازظهر در محل مجموعه فرهنگی دشت بهشت ادامه خواهد داشت.

لینک خبر

لینک کوتاه مطلب : https://old.fepc.ir/?p=127

درباره‌ی khanevadeh

همچنین ببینید

برگزاری دوره شناخت خود و درک دیگران توسط استاد مریم مسیحی

به گزارش روابط عمومی بنیاد صیانت از نهاد خانواده به نقل از جهاد کشاورزی فارس؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + دو =